utorok 13. augusta 2013

O opindávaní

Nedávno som na sebe pozoroval čudné záblesky hnevu.

Súviselo to s tým, že som niečo pochválil, napr. kávu v McCafé, najnovšiu knihu od Dana Browna či nejaký film. Musím priznať, že je mi jasné že tá káva, či tá kniha alebo film nie sú najlepšie vo svojej kategórii na svete. Vlastne ani som ich takto neopísal. No stále sa zvykne nájsť niekto, kto to opindá v zmysle "toto sa nedá nazvať kávou" alebo "strata času čítať Browna". Opindať znamená ohodnotiť niečo extrémne negatívne:

A: XY je vcelku fajn.
B: OMG, každý vie, že XY je celé zle.
A: *ticho*

Často pozorujem svoje vlastné reakcie s určitým časovým odstupom. A po týchto opindávaní ma to trochu nasralo, že som sa nechal uniesť k flame-like komentom. To som nechcel. Zdá sa mi, že ak niekedy voľačo ohodnotíte pozitívne, tak akosi podvedome sa k tomu prihlásite. Toto mám rád, to sa mi páči. Lajkovanie na Facebooku je na tom postavené. A pokiaľ ma niekto iný názor ako vy, tak opindaním veci, čo máte radi sa (ne)chtiac dotkne aj vás. Asi takto fungujú všetky flamewars na internetoch. Ľudia veci berú osobne.

Prečo to sakra tak je? Pri tomto ma napadajú ako vysvetlenia dve veci. Prvou je, že všade je akási súťaživosť? Napr. v tom, kto pije kvalitnejšiu kávu, či číta kvalitnejších autorov. A tým sa vlastne akosi chvália? Druhá vec je, že hocijaký dobrý zážitok sa dá celkom úspešne opindaním pokaziť.

Predstavte si situáciu, že zjete obed, ktorý vám (subjektívne) chutil. Potom sa ozve kolega, že toto jedlo už majú v menu 3. deň alebo vám nejako ináč subjektívne opindá obed. Obed, ktorý vám vlastne chutil, je zrazu meh (v závislosti od toho, či si do toho dáte hovoriť). Čo sa zmenilo? Objektívne nič. Všetko je vecou perspektívy.

Pls, nepindajte..

Radšej odporúčajte veci, čo sa vám páčia. Možno sa budú páčiť aj iným. Nepindajte na odporúčania iných, pokiaľ nejde o veľa. Možno sa na chvíľu budete cítiť ako lepší, ale pokazíte tým niekomu inému deň. Rôzni ľudia majú rôzne kritériá. Nenechajte sa znechutiť ak to robí niekto vám. Ináč sa tomu brániť nedá a pokiaľ možno, nehnevajte sa na nich. Spomeňte si ako ste sa pri knihe/filme bavili, či ako vám reálne chutil obed.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára